Personal

Kjære NFF

4. februar 2016
riise og norge 2

De siste dagene har det vært en del skriverier om min fremtid som fotballspiller og hvor jeg skal spille. Jeg tenkte jeg skulle informere dere litt om hva jeg har lyst til og hvorfor.

Jeg har bestemt meg for å flytte hjem og spille i Norge. Motivasjonen og lysten til å spille 3-5 år til er veldig stor. Jeg har gått noen runder med meg selv. Flere har kommet med råd, men dette er ene og alene mitt valg. Hva er det som trigger meg? Hva vil jeg oppnå med å spille i Norge? Flere ting. Jeg har lyst å være med å bygge opp et lag. Bruke min erfaring og rutine til å hjelpe en klubb til å vokse. Skape entusiasme. Skape en treningskultur som er enda større enn den er i dag. Jeg har lyst å hjelpe yngres avdeling, de lokale talentene i klubben til å ta store steg. Veilede og gi dem råd til hva som skal til for å lykkes. Om du liker meg eller ikke så har jeg ekstremt med erfaring fra det store utland. Jeg har spilt med og mot de beste spillerne, jeg har hatt de beste managere og trenere i de klubbene jeg har spilt. Jeg har sett hvordan klubber jobber og hva som skal til for å bli best, både på og utenfor banen. Jeg har opplevd alt dette på nært hold.

Alt som er nevnt over har jeg lyst å ta med meg inn i den norske klubben jeg signerer for. Hvor mange andre har opplevd det jeg har? Derfor er det fantastisk at telefonen ikke har stått stille de siste 48 timene fra norske klubber som vil ha meg. Det gjør at jeg gleder meg enda mer.

Så er det min avtale med Betsson og NFF da. Jeg kommer ikke til å slutte hos Betsson. Jeg er lojal og vi har et utrolig godt samarbeid. Kan NFF nekte meg å jobbe? Nekte meg å spille? Jeg leste jeg kunne spille fra 3 divisjon og nedover. Det er jo godt å vite for oss i Betsson at det er lov. Men det sier seg selv at jeg ikke gjør det. Jeg har som sagt blitt nedringt av norske klubber siste 48 timene. Alle vet at jeg ikke gir opp Betsson, allikevel vil de signere meg. Det sier meg at klubbene er uenige i det NFF sier. Det sier meg at de mener NFF ikke kan hindre meg i å spille. Det sier meg også at de er villige til å ta fighten om det skulle skje. Det gjør meg glad og gir meg styrke til å kjempe videre. Alt jeg vil er jo å spile fotball.

Kjære NFF, alt jeg vil er å komme hjem og spille for en Norsk klubb i Tippeligaen eller Obos ligaen. Gjøre mitt for å hjelpe min klubb og norsk fotball generelt. Dere vet også innerst inne at jeg kunne bidratt på mange måter. Ikke er dere løsningsorienterte, ikke vil dere lytte til oss for å finne en løsning. Både Betsson og jeg er villige til det. Men vi er også villige til å fighte for det vi tror på. Jeg mener jeg har lov til å spille og at dere ikke kan hindre meg. Jeg vil unngå at det blir en fight, det vet jeg dere også vil. At dere prøver å skremme norske klubber fra å signere meg har ikke hjulpet siden jeg har blitt kontaktet av mange i dag. Så jeg spør dere pent: La oss sammen finne en løsning som passer alle parter. Det andre alternativet er ikke så bra. En ting dere vet om meg er at jeg gir meg ikke før jeg har gitt alt. Det akter jeg å gjøre her også.

Hva syns dere?

 

You Might Also Like

140 Comments

  • Reply Andreas 4. februar 2016 at 19:02

    Hadde vært konge å signere deg i Brann. Er både blodsupporter av Liverpool og Brann. Veldig mange misliker deg, har jeg inntrykk for. Faktisk så er ikke pappa så begeistret for deg heller. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha noe imot deg. Håper du signerer for oss. Uansett, stå på!

  • Reply Petter Enge 4. februar 2016 at 19:03

    Støtter deg fullt ut JAR. Dine hensikter og mål er et lysende eksempel for mange og jeg håper virkelig NFF tar til fatning og ser hvilken stor ressurs som her står på spill. LYKKE TIL !!!!

    Ønsker deg velkommen til Sandefjord dersom det skulle bli aktuelt for deg.

    mvh
    Petter Enge

  • Reply Lise 4. februar 2016 at 19:12

    du er høyt ønsket i Sandefjord Fotball om du ønsker !!

  • Reply Marius 4. februar 2016 at 19:14

    Du er hjertelig velkommen til Sandefjord… håper alt kommer i orden 🙂

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:23

      ja det gjør jeg også:)

      • Reply Remi 5. februar 2016 at 06:36

        Du e hjertelig velkommen te Rørvik å sparke med oss, 3.div lag som e på vei opp og kunne trengt en med slik kunnskap og hjerte for sporten til å putte inn den ekstra biten. Selv om æ sikkert trur du heller ser dæ sjøl de par hakkan opp, men æ så i et tidligere innlegg, du en mann med visjon. Så du må jøre d som passe dæ best. Men om du har komme opp te Trøndelag, hadde det vært ganske kult.

  • Reply Magnus Ilebrekke 4. februar 2016 at 19:20

    Du er hjerlig velkommen tiø Sandefjord fotball!

  • Reply Pål 4. februar 2016 at 19:27

    Er faktisk 100% enig med deg her!
    Du ville utvilsomt hatt mye å gi til norsk fotball…med all din erfaring,og ikke minst interessen.Er sjeldent kjedelig rundt deg ihvertfall.hehe
    Med hvilken hjemmel kan NFF nekte deg å spille for klubber over 3.div?Høres bare hårreisende ut om dette er tilfellet
    Hilsen United-fan som meget gjerne skulle sett deg i Tippeligaen!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:23

      Takk for det:)

      • Reply Pål 5. februar 2016 at 04:53

        Må faktisk innrømme at jeg har vært mye negativ til deg, når vi ser tilbake noen år…. men såklart som unitedsupporter (og en god del misunnelse) så var det vel bare sånn det skulle være. Men du er en av norges beste fotballspillere noensinne, dine meritter sier alt!
        Og som jeg selv har blitt eldre, så har du blitt det og….jeg vil alltid «hate» deg for målet du scoret mot United…ja, det målet. Men du er en av norges beste spillere noengang. Og måten du har stått frem i media de siste årene, har vært bare positivt. Du er en utrolig bra fyr, og et stort forbilde….jeg kommer alltid til å ha et lite «hat» mot deg,siden du er Liverpool…. men merk «» når jeg sier hat. Du er en fantastisk bra fyr, som fortsatt har mye å gi til norsk fotball! Norsk fotball trenger en John Arne Riise!!

  • Reply Mikael 4. februar 2016 at 19:33

    Nei takk til deg, og nei takk til Betson!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:23

      Det var da synd. Men jeg mister ikke nattesøvnen over at du sier det

    • Reply Morten nygård 5. februar 2016 at 16:53

      Lær deg skrive før du komentere. Det skrives betsson!!

      • Reply Jørn W. Horntvedt 5. februar 2016 at 23:03

        Stein i glasshus Siggen, stein i glasshus…

      • Reply Margit 6. februar 2016 at 19:23

        Kanskje du også skal lære deg å skrive? Det heter å kommentere, med to m’er. Ikke komentere…

      • Reply John 10. februar 2016 at 20:02

        Det er alltid like morsomt å se andre kritisere rettskriving, når samme person som retter kritikken selv ikke klarer å skrive korrekt.

  • Reply Leif Terje Slinning 4. februar 2016 at 19:38

    Fatter ikke at det er mulig å nekte Jon Arne arbeidstillatelse! Jon Arne er Norsk statsborger, en Hessagutt, ikke kriminell! Hvordan i all verden skal den vanlige mann i gata forstå at han nektes arbeid der han selv velger. NFF, dere er ikke hva dere sier og skriver, dere er hva dere gjør. Mennesker som organisasjoner blir definert ut fra deres handlinger. NFF dere er også min organisasjon, nå skuffer dere stort. Om Jon Arne spiller for en Norsk eliteklubb bryter han ikke Norsk låv, ei heller hjerte til en fotball elsker.

    Sportslig hilsen

    Leif Terje Slinning

  • Reply Tom R 4. februar 2016 at 19:47

    Syns det er en skam at de holder på som de gjør. Du vil være en enorm tilvekst til alle lag i Norge. Du tilfører en enorm rutine som ingen andre i verden kan. Håper virkelig de får hodet opp av sanden.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:20

      Ja det hadde vært bra om de gjorde det:)

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:24

      Ja jeg er enig med deg her:) Håper det blir en løsning:)

  • Reply Tom 4. februar 2016 at 20:05

    «Alt jeg vil er å komme hjem og spille for en Norsk klubb i Tippeligaen eller Obos ligaen.»

    Hvis du om 10-15 år skal kunne si til deg selv at du også spilte i norsk fotball, bør du vel i det minste ha ambisjoner om en klubb i Tippeligaen? Hvorfor ikke prøve en klubb som er i framgang og utvikling? Odd er et eksempel på dette.

    Lillestrøm er fryktelig grått. I Vålerenga vil det bare bli rot – og i Rosenborg tviler jeg på om du er god nok. Nei, Odd eller Brann er klubben for deg, Riise.

  • Reply morten 4. februar 2016 at 20:39

    jeg foreslår at du kontakter Geir Bakken i Fredrikstad. tipper det er en klubb som hadde passet deg perfekt!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:19

      Ja det tviler jeg ikke på:)

  • Reply Rolf-Åge Kristiansen 4. februar 2016 at 20:50

    Det er ingen tvil om at du har motivasjon og erfaring nok til å kunne bidra til å bygge opp en klubb og ha en positiv innflytelse på norsk fotball generelt, men argumentasjon for dette har ikke noe å si så lenge avtalen mellom NFF og Norsk Tipping er som den er. Du vil kjempe en kamp du aldri kommer til å vinne, så enten må du fortsette som ambassadør for Betsson og glemme Tippeligaen/OBOS-ligaen, eller kutte avtalen og gjøre det du ønsker for norsk toppfotball. Det er den brutale sannheten.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:19

      Som jeg ikke kommer til å vinne? Kanskje ikke, men jeg velger å kjempe for det jeg tror på. For hva jeg er uenig i ennå gi opp slik holdningen din er

      • Reply Brede H 22. februar 2016 at 19:18

        Du tror på Betsson? Hva er det de står for som er så viktig? Utenom å få inn mest mulig penger fra spilleglade mennesker? NT har hvert fall en policy der man ønsker fornuftige spill og gi noe tilbake til lokalsamfunnet(noe du også har høstet av som liten)

  • Reply Christoffer Andersen 4. februar 2016 at 20:59

    Syns det blir for galt av NFF å nekte deg å spille i øverste divisjon i Norge! Hadde vært en fryd å se deg i norsk fotball å få sett deg spille i norge! 😃 Har sett deg spille i England for Liverpool og det var en stor opplevelse! Hadde vært gøy å se deg spille igjen! Håper at dere får en ordning på det! Lykke til!!😃

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:18

      Hei og tusen takk for det:)

  • Reply Synne 4. februar 2016 at 21:31

    Helt realt å ville bidra i norsk fotball, og jeg forstår at du har en god og ekte intensjon i så måte.
    However, regler gjelder alle, og disse gjør ingen forskjell på hvem man er, hvor man har spilt, og hva
    man heter for noe. Du skriver at du vil spille norsk fotball, men du vil samtidig ikke innrette deg etter
    det gjeldende regelverk, hvilket er et åpenbart problem.
    Altså, du velger selv å sikte deg inn på norske klubber, og da må man være såpass voksen at man
    har respekt for det til enhver tid gjeldende regelverk. Tøft, men korrekt. Jeg forstår selvsagt at det
    kan være vanskelig å gi fra seg svært gode sponsorpenger, men det er jo her du tar syretesten på
    hvor genuin interessen din egentlig er. Altså; penger og/eller fotball?

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:18

      Her dreier det seg om å være lojal mot min sponsor. Du vet ikke hvilket samarbeid vi har og hvor mye de betyr for meg. Du vet heller ikke hva dette dreier seg om. Men jeg velger å kjempe for noe jeg tror på og er uenig i enn å sitte på ræva og angre seinere. Går det ikke så fair enough, men jeg prøver. Du burde testet det

      • Reply Synne 5. februar 2016 at 17:26

        Hva er det jeg burde teste? Skjønner ikke helt hva ditt poeng er. Litt saklighet burde være ok å komme med, eller hva?

      • Reply Julie 8. februar 2016 at 11:55

        Jeg er uenig i at noen skal ha monopol på noe i Norge, og jeg syns det er idiotisk at noen ikke skal få spille i Tippeligaen i Norge på grunn av avtale med Betsson. Men nå har jeg ikke helt satt meg inn i tanken bak i at Norsk Tipping skal ha monopol her, kan jo hende de har noen gode grunner for alt jeg vet. Likevel; stå på. Men slik jeg forsto Synne – at vi alle må innrette oss til reglene for eventuelle arbeidsplasser, men vil vi ikke innrette oss etter dem så er det usansynlig at vi får jobben, så er jo det helt korrekt. Det har ingenting med at Synne må prøve å kjempe for noe hun tror på, det har du ingen grunnlagt for å påstå. Uansett hvor mye erfaring man har og hva man kan bidra med kan man ikke kreve at en arbeidsplass skal åpne for at en person får gjøre som han/hun vil uavhengig av gjeldende regler, da blir det sannsynligvis i alle fall bråk og kaos. Da kan man velge å kjempe for å endre regelverket, sånn at det gjelder for alle, men sånne endringer kan ta tid, om det i det hele tatt går an å endre dem, og plutselig er de 3-5 årene gått. Og det er vel her du må ta et valg, hva er viktigst; spille i Norge eller ha Betsson som sponsor. Ut i fra hva jeg leser du skriver veier Betsson mest, og det er fair enough.

  • Reply Lars Ivar Moldskred 4. februar 2016 at 21:32

    Kjør på J.A.

    At NFF skal nekte noen å spille fordi de har en avtale med Betson er rett å slett idiotisk. Det betyr null og niks og jeg gir min fulle støtte til deg!

    Dette er bare tull NFF. La oss få tilbake en profil i tippeligaen. Konsentrer dere heller om å gjøre norsk fotball attraktiv istedet for å drepe den enda mer.

    Kjør på John Arne.

    Hilsen
    X Tippeliga spiller
    Lars Ivar Moldskred

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:16

      Hei kompis:)
      Sier veldig mye bra her:) Tusen takk for støtten

  • Reply Håvard Vege 4. februar 2016 at 21:48

    Du er hjertelig velkommen i Sandefjord, John Arne! Her ville du vært et perfekt forbilde for både senior- og junior-spillere, og som du sier, hjulpet oss med å skape en bedre treningskultur så vi kan utvikle oss videre som klubb.

    Både jeg og hele Sandefjord heier på deg!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:15

      Tusen takk for det:) Hadde vært stas!

  • Reply Thomas 4. februar 2016 at 22:05

    Hei!

    Flott at du vil tilbake til Norge og spille fotball 🙂
    Håper du virkelig er villig til å gi alt for å få dette til (til og med droppe Betsson) for å vise at du virkelig vil dette. Er veldig stor fan av at profiler velger å komme tilbake, ikke like stor fan av Betsson xD

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:15

      Dropper ikke Betsson. Kjemper heller for det jeg tror på og er uenig i.

  • Reply Erik Lottrup 4. februar 2016 at 22:13

    Hei John Arne,

    Du er kul fyr med en utrolig flott kariere, bare å «bøye seg i hatten», tross jeg holder med United.
    Her mener jeg du skyter utenfor…
    Regelverket som er satt er for å sikre økonomien i Norsk breddefotball.
    Om man først skal begynne å gi dispensasjoner, kommer situasjonen veldig fort ut av kontroll og det vil mest sansynelig ende med at man skremmer vekk sponsorene til breddefotballen.
    Betson putter penger i lomma di, Norsk Tipping putter masse penger i Norsk bredde fotball.
    Håper du heller tar kampen på gressmatta og kommer på bedre tanker, slik at vi får se deg i Tippeligaen i kommende sessong 🙂

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:14

      At du mener det har du all rett til å gjøre. Betsson og alle andre spillselskaper vil være med å putte penger inn i bredde fotball, men blir nektet. Hvorfor det? Jo fordi NT er redd for konkurranse.

  • Reply Jan 4. februar 2016 at 22:15

    Det du sier om og dele av de erfaringene du har hatt i din profesjonelle karriere høres strålende ut og håper du lykkes i ditt mål. Er også uenig i det regelverket NFF og idretten forøvrig har imot betting selskap som sponsorer. Men nå er nå regelverket dessverre sånn for deg og andre idrettsutøvere. Men det jeg ikke forstår er at du så gjerne vil spille fotball, og være lojal mot sponsoren din, når dette ikke kan forenes med regelverket. Hvorfor må du ta denne fighten, hvis alt du vil bare er å spille fotball ? er ikke det det som er viktigst?

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:13

      Det som er viktigs er å kjempe for det man tror på. Prøve å endre på det man er uenige i.

  • Reply Anders 4. februar 2016 at 22:25

    NFF nekter deg ikke å jobbe. Du kan jobbe så mye du vil for bettingselskapet ditt. Du står helt sikkert også fritt til å jobbe i hele verden, både India og Kypros om det måtte friste. Om du ønsker å tjene til livets opphold i Norge, er det veldig enkelt; det er bare å følge våre lover og regler her til lands. Da kan du spille for både Fyllingsdalen, Alta, Hønefoss, Sandefjord og alle de andre storklubben som måtte ønske deg på laget.
    Ønsker du så sterkt å bygge lag som du selv påstår – oppfør deg som en lagspiller!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:12

      Hehe, så sint du er da og samtidig aner nada om dette. Bare det å si at jeg ikke er en lagspiller viser at du er på bærtur

      • Reply Ingolf H 10. februar 2016 at 21:58

        Er du lojal mot penga eller mot sponsor?
        Hvorfor var du ikke lojal mot kontrakten din i India?
        Om du ønsker å hjelpe yngres avdeling, hvorfor da ikke støtte den norske modellen?
        Hvorfor bruker du hersketeknikker mot alle som er uenig med deg?
        Ønsker du en debatt hvor du kan komme med argumenter FOR din sak, eller er du kun ute etter støtteerklæringer?
        Dreier dette seg om DEG eller Betsson?
        Jeg tipper du lar deg kjøpe ut av kontrakten med Betsson dersom tilbudet er bra nok!
        Right or wrong?

  • Reply Kjetil 4. februar 2016 at 22:29

    Jeg tror heller at klubbene håper at du tar til vettet heller enn at de er enige med deg.
    Du burde ha tjent deg opp nok penger i løpet av karrieren til å ikke være avhengig av midler fra et selskap som lever blant annet av å omgå norsk lov, et selskap hvis hele forretningsidé er basert på å utnytte menneskers svake sider for å la de og familiene deres gå til grunne.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:11

      Nå snakker du om noe du har null peiling på!! Vet du hva for eks Betsson driver med? Hva de vil oppnå? Men som de blir nektet? nei! Og at klubbene håper jeg tar til vettet? Hvis du har fulgt med meg så vet du at jeg går min egen vei og klubbene vet det, allikevel ringer de. Wake up dude

      • Reply Kjetil 5. februar 2016 at 07:07

        Null peiling har jeg ikke. Jeg har kamerater som har ødelagt livene sine på grunn av disse selskapene. Det er ikke alle som har samme viljestyrke og ressurser som deg, det er viktig å huske på. Ellers kan du lese denne http://www.nrk.no/ytring/kynisk-markedsforing-av-spill-1.11442261
        Eller denne der Bettson først svarer ja på spørsmålet om de bruker tvilsomme metoder for å hente tilbake spillere. Når det gjelder omgåelse av norsk lov kan du lese denne: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forbud-mot-betalingsformidling-til-penge/id593821/
        Hva har du å si til alle de som får ødelagt livet sitt av spillselskaper?

        Jeg vet at Betsson har planer for breddefotballen, men dette er slik jeg ser det kun markedsføringstiltak og ikke ett reelt ønske om å bidra til breddeidretten.

        Samtidig har jeg registrert at du har gått til angrep på NT fordi du ikke har dratt nytte av tippemidler for å bli så god. Dette stemmer nok for deg, men stemmer det for alle? Neppe. Det er selvsagt talent treningsvilje og viljestyrke som er avgjørende, men dette dreier seg ikke bare om toppidrett men også folkehelse og bevegelsesglede. At et profesjonelt selskap som Betsson skal kunne bidra på samme måte som NT er utopi. Bettson må betale utbytte til eiere, det slipper norsk tipping. I et samfunn som Norge bidrar man til felleskapet. Når da ditt argument mot NFF og NT er at de ikke har bidratt til din karriere kan jeg like gjerne si «Jeg er ikke narkoman så jeg vil ikke betale skatt som finansierer avrusningsklinikker» eller » jeg lærte å lese før jeg begynte på skolen så jeg vil ikke betale skatt for økt lærertetthet i skolen». Ja, det er søkte problemstillinger, men jeg tror du skjønner poenget. At du da ikke vil forholde deg til de reglene som gjelder betyr bare at du i mine øyne ikke ønsker tippeligaspill nok, og at lojaliteten til Bettson er høyere enn dette ønsket. Helt fair, men da må du si det rett ut i stedet for å gjøre deg til offer.

      • Reply Kjetil 5. februar 2016 at 16:03

        Håper du publiserer innlegget jeg skrev i sted…

  • Reply John 4. februar 2016 at 22:53

    Kjære John Arne.
    Hvis alt du vil faktisk er å komme hjem og spille for en norsk klubb i Tippeligaen eller Obosligaen, så er svaret enkelt: si opp kontrakten med Betsson. Hvis du ikke er villig til det – så er det ikke slik at «alt du vil» er å spille Tippe/Obosligaen – da vil du heller få pengene fra Betsson. Du bør være ærlig nok til å si det.
    Jeg tviler på at denne kommentaren blir publisert, så jeg nøyer meg med å be om at John Arne tenker gjennom dette, og at han er veldig velkommen til norsk fotball så lenge han legger sitt eget pengebehov bak seg.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:09

      Vet du hva lojalitet er? Vet du hva de har gjort for meg? Hvilket samarbeid vi har hatt de siste 4 årene? Nei!!Jeg velger å kjempe mot noe jeg mener er feil. Jeg er ikke en som sitter og ser på og angrer seinere på at jeg ikke gjorde noe med det. Går det ikke så har jeg i alle fall prøvd. Du burde prøve det.

      • Reply John 10. februar 2016 at 19:52

        Jeg vet svært godt hva lojalitet er, men jeg vet selvsagt ikke alt hva Betsson har gjort for deg. Det har jeg ingen mulighet til å vite. Mitt poeng var enkelt: Du prioriterer avtalen med Betsson over å spille i Tippeligaen/Obosligaen, da kan du ikke samtidig hevde at «alt du vil» er å spille i TL/Obos. Det er en real prioritering i mine øyne. Jeg synes det står respekt av noen som viser lojalitet, men da må man også kunne være ærlig med det utad. Jeg synes du burde skrevet at det viktigste for deg er å vise lojalitet til Betsson, dernest å spille i TL/Obos. Det hadde vært et helt realt standpunkt. Jeg vil til slutt anbefale deg å ikke komme med personangrep, det passer seg dårlig. For hva vet du egentlig om hva jeg har, og ikke har, kjempet mot?

  • Reply EH 4. februar 2016 at 23:05

    Synes det er rart at du klumholder på en avtale med et bettingfirma når det du ønsker er å spille i Norge.

    Terminer den og ring Brann igjen, skulle ikke forundre meg om Brann ringte deg om du terminerer den avtalen.

    Tror du vil være en god og heltent lagspiller i Brann noen år framover !

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:04

      Synes du det er rart? Vet du hva lojalitet er? Vet du hva de har gjort for meg? Hvilket samarbeid vi har hatt de siste 4 årene? Nei!!Jeg velger å kjempe mot noe jeg mener er feil. Jeg er ikke en som sitter og ser på og angrer seinere på at jeg ikke gjorde noe med det. Går det ikke så har jeg i alle fall prøvd. Du burde prøve det.

      • Reply EH 5. februar 2016 at 13:27

        Lojalitet er ikke ett ord som gjelder når det gjelder underholdningsbransjen.

  • Reply Thomas nord 4. februar 2016 at 23:16

    Du har skrevet under en kontrakt har ikke du? Herregud si no opp kontrakten istedet for å lage mer drama, du oppsøker jo drama hele veien. Si opp å signer for en klubb. Så enkelt er det. Du har jo mangen millioner kroner så ka faen e problemet. Å hold deg unna media for vi e litt veldig lei. Vær litt mer solskjær å bare spill fotball siden det e det du vil

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:02

      Hvis du er så lei av meg, hvorfor gidder du da lese saker som omhandler meg? Og hvorfor gidde å kommentere i tillegg? Du skyter deg selv i foten. Hahahaha

      • Reply Thomas nord 5. februar 2016 at 00:28

        Du popper jo opp ovar alt,du e jo ikke til å unngå, siden du var me hun der aylar på den der båten for hundre år siden , Du blir sikkert lei folk som alltid må maser i media å då kommenterer sikkert du å.
        men det e vel litt logisk at du ikke kan være med i et spillselskap og spille oppe i toppen, då kan jo du ta en lundekvam å lage det første innkastet/selvmål og avtale med folk. Nei asså du må bare ta turen til tippeligaen å dunke inn nåkken fine langskudd. Lykke til tjukken😎

  • Reply Purpleblue 4. februar 2016 at 23:22

    NFF er som en stor og uspiselig vorte, som mann bare ønsker å bli kvitt. NFF skal være for hjelp ikke for å bremse andres individers utvikling. Sport, fotball er sundt og miljø samlende så hvorfor skal en elendig gruppe (ledelse) bestemme hva som er rett eller falt (når det gjelder filleting) ?

  • Reply Morten 4. februar 2016 at 23:54

    Ja kom til BERGEN og spill for BRANN…:-)
    Det vill du ikkje angre på…:-)

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:01

      Ja det hadde vært bra:)

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:25

      Nei det hadde vært noe

  • Reply Daniel 5. februar 2016 at 00:39

    Men dette er jo egentlig ganske lett? Si opp avtalen med Betson, så får du spille. Sier du ikke opp avtalen, får du ikke spille. *Ingen* spiller får spesialbehandling — heller ikke du. NFF må følge avtalen de har inngått med Norsk Tipping.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 00:47

      Ikke dermed sagt at det er riktig og at jeg må være enig i det? Jeg mener det er feil og da kjemper jeg for det. At du sitter på ræva når det oppstår et problem er ditt problem. jeg kjemper for det jeg tror på. Går det ikke så vet jeg at jeg har prøvd

      • Reply Christine 5. februar 2016 at 14:38

        du er flink til å si at alle som er uenig i deg sitter på ræva.

        jeg tror du hadde kledd å være litt mer ydmyk, kommentarene dine på dette innlegget er pinlige å lese. ingen går til angrep på deg som person, de sier, som reglene er, hva du må gjøre for å få spille, og det er jo tross alt det du sier at du vil. kommentarer dine er om at folk kun sitter på ræva og ikke aner hva lojalitet er. hva med din lojalitet for Norsk Fotball, om du ønsker å spille for dem? er ikke det verdt noe? NFFs lojalitet over for Norsk Tipping, de har en kontrakt. om ikke du kan si opp din fordi du er så lojal, hvorfor skal NFF si opp sin?

        «Nå snakker du om noe du har null peiling på!! Vet du hva for eks Betsson driver med? Hva de vil oppnå? Men som de blir nektet? nei! Og at klubbene håper jeg tar til vettet? Hvis du har fulgt med meg så vet du at jeg går min egen vei og klubbene vet det, allikevel ringer de. Wake up dude»

        …så opplys oss da, «dude»

        • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:43

          Å så sint da! Pust litt nå. Haha

          • Elisabeth 6. februar 2016 at 11:59

            Ja, opplys gjerne dude! 🙂 Det er handlingene dine som skaper reaksjoner, ikke du som person.
            Den umodne måten du velger å svare på vitner om at du ikler deg en slags offerrolle, mens du i realiteten har frihet til å ta valg slik som alle andre.
            Du gjentar at du har tatt valget om å være lojal mot de verdier du har, og dermed lagt fotballen på hylla. Case closed

        • Reply John 10. februar 2016 at 19:58

          Christine:
          Helt enig, Riise hadde tjent på mer ydmykhet.
          Bare synd han ikke ser det selv.
          Tippeligaen/Obos hadde blitt morsommere med en fargeklatt og god fotballspiller som Riise er.

    • Reply coco 5. februar 2016 at 04:10

      TULL! NFF som burde endre sine regler , lever jo i steinalderen ! tiden inne for å avvikle spillmonopolet !
      lykke til videre Rise 😉

  • Reply Thomas nord 5. februar 2016 at 00:41

    Mener du at for eksempel Messi bør få lov å være medlem i et bettingselskap å spille for Barca?

  • Reply Thomas 5. februar 2016 at 00:46

    Fronte et bettingselskap, ikke være medlem, ka e d eg skrivar…

  • Reply Andrè 5. februar 2016 at 00:49

    syns det blir litt for domt mye her.
    1: ikke har nok lyst til å spille fotball pga at han ikke avbryter sitt samarbeid med bettson? at folk som ikke har peiling på hva dette samarbeidet innebærer burde jo ikke uttale seg om en sånn sak, Riise har vel fått mye igjen for dette samarbeidet og da vil man jo vise lojalitet, Jeg mener at å bryte en eventuell kontrakt viser mangel på moral og viser at man ikke kan stoles på, dette da kun for å få spille i hjemlandet sitt, han har jo muligheter enda til å spille i mye større ligaer å klubber, så det å bryte kontrakten vil jo virke kun egoistisk fra hans side fra samarbeidspartner, sånn vil man ikke framstå. Han velger heller ta dette ut i media å høre hva folk mener om saken, da mener jeg at folk ikke skal snakke om hans samarbeid med bettson da dette er et samarbeid vi ikke vet noe om. Lett og si det kun står på penger i egen kasse, men er også alt for mange som bare bryter kontrakter, alle vet hvor irriterende det er i fotballen med spillere som ikke respekterer kontrakten sin, dette er jo på samme vis! Dette handler om det er rett at Norsk tipping skal få lov til å nekte en spiller deltakelse i eget hjemland pga en avtale som han har inviduelt og på det personlige plan attmed fotballen? mener at det viser mer fra norsk fotball sin side å demmes lyst til å få inn kanskje en av di beste utenlandsproffene vi har hatt, er det noe tippeligaen mangler å virkelig trenger er det store profiler. Er på tide Norsk fotball ser seg litt til siden og faktisk tar et tak for å høyne nivået i tippeligaen å ikke forvente at alle andre skal slippe alt dem har i henda. Håper det ordner seg og du kommer til Norge, da kan det jo hende man slår på Tippeligaen igjen

  • Reply Remi Frostad 5. februar 2016 at 00:55

    Syntes VIRKELIG du og lillebror kunne fått spilt noen år sammen i Aafk. Vi trenger virkelig flere profiler i Tippeligaen. Hadde kjøp nye årskort til stadion. Pluss det er på tide klubben «høye herrer» får fingeren ut av ræva, og gir deg den æren jeg syntes du fortjener, en navngitt fotballspiller statue ( bare flaut slik det er nå ). Syntes det er kult at noen tørr være seg selv. Ikke så mange som våger å gå uttafor almenvei i disse dager 🙂 Stå på og fortsett videre.

  • Reply Stian 5. februar 2016 at 01:06

    Kom til Sandefjord! Vi skal opp igjen.

  • Reply Christer 5. februar 2016 at 01:14

    Hei. Nå har du noen få år igjen av fotballkarrieren. Ønsket er angivelig stort i forhold til å spille på øverste eller nest øverste nivå i Norge. Pr nå er ikke NFF (og Norsk Tipping) interessert i å blande utenlandske spillselskap inn i Tippeligaen.
    Du lister opp mange motiv i innlegget ditt – er det noen andre motiv enn disse som ligger bak? Skal du være en døråpner for Betsson som selvfølgelig gjerne vil ha både reklame og profilering for å kapre flere kunder i Norge? Er det du eller dere (JAR og Betsson) som skal ta denne fighten?
    Det er vel helt riktig som du presiserer i flere av svarene dine på innleggene i kommentarfeltet at ingen av oss vet hva Betsson har gjort for deg – og hvordan dere har samarbeidet de siste 4 årene. Men da kan du kanskje utdype det? Hva mer enn orange dress, TV-reklamer og lønn har de bidratt med? Det virker jo som du vil gi noe tilbake til sponsoren din – det er fair nok det. Men nok lettere for utenforstående å skjønne hvorfor om man vet mer om bakgrunnen for det. Uansett lykke til hvordan dette enn måtte ende.

  • Reply Sigurd Strånd 5. februar 2016 at 02:14

    Velkommen hjem.
    Du kunne jo ha kommet for ett par år siden så du kunne ha spilt sammen med lillebror i gult og svart.
    For å være litt ekkel så håper jeg NFF nekter deg å spille og tar saken din til arbeidsretten eller hvor det måtte være….
    Jeg tror de taper. Kan ikke se at de har lov til å nekte deg å jobbe, selv om du har en bi-jobb i Betsson.
    Håper du ikke lar deg skremme av pampene i NFF og håper å se deg på banen i løpet av 2016.
    Men ikke for enga eller barte-laget….
    Velkommen hjem.
    YNWA

  • Reply Tommy 5. februar 2016 at 02:19

    Åpenbart at penger er viktigere enn å spille så den motivasjonen er det vel grunn til å være litt usikker på. Handler vel mest om å melke penger på tampen av dalende karriere.

    Du har vel ikke vist noe som tyder på at du holder nivået i de beste norske klubber i senere tid. Er kun klubber i nedre halvdel som vurderer deg. Ikke senere års toppklubber som RBK, Molde, og Godset.

    At du tror Betson eller andre bettingselskapee vil bidra like mye som NT er i beste fall naivt å tro.

  • Reply coco 5. februar 2016 at 04:03

    støtter deg fullt ut på alt ! og når det gjelder denne betsson saken: på tiden NFF VÅKNER opp å ser at utenlandske bookies er kommet for å bli, ferdig med det ! stå på videre : )

  • Reply Eirik Celius 5. februar 2016 at 06:00

    Hei John Arne! Du e den bæste utenlandsspællern Norge nån gang har hadd.. Syns du ska seriøst vurder å kom t nord-norge å hjælp Melbu opp fra 3. divisjon å videre opp. Vi har ett ungt å bra lag, som du kan gjør ennu bedre me din rutine. Kom på 4. plass ifjor, på første forsøk i 3. divisjon. Me dæ på laget vinn vi divisjon næste sesong.
    Se ikkje på d som ett steg ned, se på d som en muligheit t å ta et lag me potensiale et steg videre..

  • Reply Jørn 5. februar 2016 at 08:22

    Denne saken er storm i et vannglass, og handler kun om at du vil ha både i pose og sekk, og åpenbart verken skjønner eller klarer å innordne deg samfunnets og norsk arbeidslivs helt vanlige regler. Lojalitetsplikten til primær arbeidsgiver er et grunnelement i norsk arbeidsrett, og du må helt enkelt bestemme deg for hvem du primært ønsker å jobbe for – NFF (som eier det norske seriesystemet) eller Betsson. Nå sutrer du bare fordi du ikke får lov å drive butikk i butikken. Hvis du ikke skjønner arbeidslivets helt vanlige og elementære regler, så får du spørre noen som faktisk kan litt om virkelighetens verden til råds. Lykke til.

  • Reply Remi Løvdal 5. februar 2016 at 08:27

    Hei John Arne ! Jeg har nå lest igjennom alle kommentarene og svarene. Jeg skulle gjerne sett deg i Norsk fotball, både som spiller og eventuelt trener eller spilleutvikler. Dette hadde små lag/ små tettsteder høstet veldig bra på. Et godt eksempel på hvor mye en liten klubb/tettsted kan høste av erfaringer til Tippeligaspillere er Tom Stenvoll som spillte for Stabæk. Han kom fra en liten plass i Vesterålen som han etter endt karriere flyttet tilbake til med kone og barn. Han har nå sammen med en hel bataljon frivillige bygd opp klubben Andenes idrettslag til noe som var veldig smått til og bli noe veldig stort sportslig, der man fra før hadde noen få lag av blant annet smågutte, gutte, junior og A-lag til å få jentefotball, damefotball til å vokse på noen få år. Han har også fotballskole, trenerkurs +++++ Dette er noe han brenner for å noe han virkelig trives med. Det er så utrolig mye mer positivt å si om Tom men jeg lar det ligge. Det jeg ville fram til er at om du brenner for noe så er det en ting, men en gang i blant må man velge. Som United supporter så respekterer jeg deg for den spilleren du er og har vært. Det du har oppnådd i din karriere er bare å bøye seg over. Av og til må man velge, selv om man vil eller ikke. Du har selv barn og jeg tror andre barn ville satt stor pris på og fått deg inn i Norsk fotball på ett eller annet vis. Jeg har lest igjennom alle kommentarene og noen er jo som dem bruker og være, ganske usaklige. Men en ting som jeg leser om og om igjen er når du kommentere. Det dukker stadig opp quote ; Vet du hva dem ¨Betsson¨ har gjort for meg. Hva er det Betsson har gjort for deg som er så viktig? For meg virker det som om du har skrevet en kontrakt med djevelen og du ikke kommer deg ut av den. Regner med at du har til salt på maten økonomisk sett, så økonomi bør det jo ikke være snakk om. Brenner du for fotballen så synes jeg du bør gi det du har av kunnskap og legge betsson bak deg. Det er aldri for sent å snu.

    Mvh

  • Reply tore nygaard 5. februar 2016 at 09:22

    JAR er en legende,NFF er redd for monopolet til norsk tipping forsvinner. Klart at ingen kan nekte folk å jobbe. må jo være mat for ethvert advokatfirma. Stå på JAR og velg Brann der hadde du og blitt en legende

  • Reply Elisabeth 5. februar 2016 at 09:35

    Det du aller helst vil er jo ikke å spille fotball.
    Hadde det vært slik, hadde du jo innrettet deg etter de regler som gjelder alle, og som bør gjelde også deg. Absolutt ingen nekter deg å spille fotball. Her gjelder det vel å velge mellom pose og sekk, og forsake det som hindrer deg i å bidra på det NIVÅET du ønsker. Og på en positiv måte i norsk fotball, være en god rollemodell for barn/ ungdom og i det hele tatt bevare ditt ettermæle som fotballspiller ( ikke gambler og vriompeis)
    Hvis det du aller helst vil er å være en lojal ambassadør for Betsson, og det ikke er forenlig med å spille for enkelte lag, da er det jo DET du aller helst vil. Greit nok! Man kan i Norge feks. ikke være gift med to personer samtidig, man må velge mellom den ene eller andre dama. Da velger mange etter hjertet, andre med hodet ( eller med noe helt annet)!

    Konstruktiv kritikk ( baserer seg også på at noen over i kommentarfeltet her vet hva dette dreier seg om), så jeg håper du ikke ler eller rakker ned på meg bare fordi jeg er uenig med deg på ditt eget kommentarfelt. Velg dine kamper; i mellomtiden ebber tiden som fotballspiller ut! Og det er faktisk synd.

  • Reply Ole 5. februar 2016 at 09:44

    Omg.. Kan nesten tro at de fleste er analfabeter.. John Arne sier uttrykkelig at han ikke er interessert i å si opp avtalen med Betson.. En tøff person som ønsker å lande i hjemlandet og som har gjort så mye for fotballen har all ære for å stå på egne krav og kjempe for det.. All lykke til J.A.. Husk det er et stort flertall av seriøse supportere som ønsker å se deg i Norsk fotball.. Du er en gigant som vil bli husket for alle dine meritter.. Kjemp videre.. Det er bra å se at du overkjører nettroll med små gode argument 😊

  • Reply Terje 5. februar 2016 at 09:52

    Hei John Arne.
    Syns du er en forfriskende fyr, og er sikker på at du har flere år igjen i fotballen. Det utfordrende i dette er ikke at Betsson er et onde, men at Betsson er en konkurrerende virksomhet med Norsk Tipping som gjennom en årrekke har vært en viktig bidragsyter til norsk fotball. Ikke først og fremst til spillerne i de fremste divisjonene, men først og fremst til grasrota. De unge. De lovende. De som ser opp til sånne som deg John Arne. Du virker å være opptatt av å være et godt forbilde. Det er strålende! Men de unge du ønsker å motivere til fotball, til aktivitet og til å holde seg fysisk aktive de trenger tilrettelegging og anlegg. Det er det grasrotandelen og spillmidlene fra Norsk Tipping gir anledning til. Det gir anledning for barn og unge og holde seg i aktivitet, og til å følge drømmen sin, slik du gjorde.
    Det er ikke for sent å snu, og lojaliteten som du snakker om til Betsson, den bør byttes med lojaliteten til de unge over hele landet som blir gitt bedre betingelser for trening og aktivitet gjennom spillmidler. Du er en tydelig voksenperson som ville bety mye for barn og unge hvis du kommer tilbake for å spille i Norge John Arne. Velg grasrota! Velg de unge! Si opp Bettson og kom hjem. Du kan gjøre en forskjell!

  • Reply Håvard Jensen 5. februar 2016 at 10:25

    Hei John Arne,

    jeg har nå fulgt denne saken det siste året både her på bloggen og i media og tenker du fortsatt har et forklaringsproblem.

    Slik saken står for de fleste utenforstående dreier dette seg om hva du faktisk ønsker: Betsson-midlene eller jobb i Tippeligaen? Er du enig i at for mange er dette slik saken fremstår? Og hvis du er uenig, hvem sin skyld er det i såfall at folk oppfatter deg og saken din slik?

    Du må gjerne hevde at ditt samarbeid er såpass bra med din nåværende sponsor at du ikke kan si den opp, dog resulteter dette rett og slett i manglende tillatelse til å spille i Norge. Enkelt og greit. Som du selv sier flere ganger må man ha lov til å være uenig, men desverre stopper din argumentasjon her. Aldri har vi sett noen utgreining om hvorfor NT er verre enn Betsson, hva evt. Bettson har å tilby versus NT. Hvorfor det er så viktig for akkurat DEG at du opprettholder samarbeidet med Betsson mens du også spiller i Tippeligaen. Når du videre aldri ser ut til å utdype hva som ligger i «samarbeidet vi har hatt de siste 4 årene» mister de fleste interessen rundt denne saken.

    Vi er også tydeligvis mange som prøver å forstå deg så godt vi kan, men når du da nærmest insisterer på å anklage folk å ikke «prøve å kjempe for det man tro på» faller korthuset ditt svært fort sammen. Ser du hykleriet?

  • Reply Niklas 5. februar 2016 at 10:39

    Hvis du vil hjelpe til og bygge opp et lag så kan jo du alltids komme til Lyn 😉. Trenger litt rutine 😃.

  • Reply Linn-Janette 5. februar 2016 at 10:47

    Syns du kan koma heim til Liverpool eg, om ikke anna enn å læra dagens spelarar eit triks eller to, og pressa dei til å prestera betre enn dei gjer no😊 Elles kan du godt ta turen til Sogndal 😉

  • Reply Harry 5. februar 2016 at 10:52

    Hei John Arne! Kult at du har bestemt deg for å spille norsk fotball igjen =) Dette er klart og tydelig bare Norsk tipping som er redd for konkurranse, og med NFF i ryggen forsøker de sette pinner i hjula på alle som kan true deres «monopol». Ikke gi deg! Håper forøvrig å se deg i en bærumsklubb =)

    Stå på!

  • Reply Nina 5. februar 2016 at 11:05

    Du spør dine lesere «hva synes dere» ? Men opplever at du svarer ganske stygt tilbake til de som kommenterer. Du burde være glad saken skaper engasjement og ikke svare ting som «at du sitter på ræva når det oppstår et problem er ditt problem» – til en sakelig kommentar. Offerrollen du virker å ha inntatt gir lite sympati. Spillavhengighet er også et voksende problem i vårt samfunn og det er kanskje derfor også mange blir opprørt av hele debatten da de ikke støtter selskapet du er sponset av. Men om du av hele ditt hjerte vil spiller fotball i Norge så er vel ikke valget så vanskelig? Men valg må man ta uten å synes så synd på seg selv. Lykke til med et valg du evt tar og kan stå for …

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:34

      Du har kanskje rett at jeg blir litt provosert når folk som ikke vet hva de snakker om kommenterer. Skal bli flinkere 🙂

  • Reply thomas hansen 5. februar 2016 at 12:14

    Velkommen tilbake! Du blir jo ikke nektet å spille i Norge. Det er jo bare å terminere kontrakten med spillselskapet ditt, så er alt ok!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:33

      Det skjer ikke

  • Reply Ole 5. februar 2016 at 12:45

    Uavhengig om John Arne kommer til tippeligaen synes jeg det er fint at problemstillingen blir satt på agendaen, likedan med Northug sine sponsoravtaler.

    Det er slik en gang at profiler som overnevnte, John Arne og Tone Damli har enorm markedsverdi for aktører som feks Betsson.
    Det er synd at de ikke skal få bruke profiler som et tilskudd i sin markedsføring grunnet rigide regler i norsk idrett.

    Jeg håper at det blir en løsning i saken, der begge parter gir og tar. Om du tar permisjon fra Betsson i sesong eller hva det måtte være.

    Jeg, som ålesunder ønsker deg hjertelig velkommen til byen din og håper at vi en gang ser deg i Aafk drakten sammen med din bror. Ikke minst, spille for klubben som faktisk har en statue av deg utenfor stadionen.

    Jeg vil også legge til at jeg har hatt en av mine livs største opplevelser sammen med John Arne, bortsett fra han ikke var tilstede. Jeg var 12 år, satt på toget fra London til Liverpool for å se han og Liverpool spille. En gjeng briter kom bort og sa vi snakket annerledes og lurte på hvor vi kom fra. Jeg var litt redd, for man har jo hørt hvordan hooligains er.
    Vi fortalte vi kom fra Norge og de lurte videre på fra hvor. Ålesund sa vi. Et stort jubelbrøl kom fra hele toget.
    John Arne Riise-sanger ble sunget høyt på toget resten av turen av supporterene.
    Han ble løftet fram som en legende, og den følelsen fikk vi kjenne på kroppen. En meget god opplevelse jeg aldri glemmer. YNWA

  • Reply Perdy 5. februar 2016 at 13:09

    Ønsker og håper at du vil bli AaFKspiller 🙂 hadde vært kjekt med Riisebrødrene på bana 🙂

  • Reply Thomas Hansen 5. februar 2016 at 13:11

    Du er kanskje den mest helprofesjonelle fotballspilleren Norge har hatt og enhver norsk klubb hadde hatt utrolig godt av å få inn dine holdninger rundt trening og hvilken jobb som bør legges ned for å prestere på banen. Men er det ikke litt å sloss mot vindmøller å forsøke å få hele den norske fotballen til å si opp sin avtale med Norsk Tipping for at du skal få beholde din med Betsson?

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:32

      Hei og takk for fine ord:) Setter jeg pris på.

      Jeg har aldri krevd de skal si opp avtalen? De gjør en god jobb i Norge, uten tvil.

  • Reply Bjarte 5. februar 2016 at 13:20

    Hei John Arne!
    Flott at du har bestemt deg for å satse på norsk fotball igjen. De trenger en fargeklatt som deg 🙂 Men har du satt deg inn i hvilke konsekvenser det vil få for breddeIDRETTEN i hvis Norsk Tipping mister sin plass som spillselskap i Norge.

    Når et idrettslag i grisgrente strøk rundt om i landet vårt (det har vi jo mange av) bestemmer seg for å bygge en idrettshall/flerbrukshall, fotballbane osv har de rett på såkalte tippemidler. Tippemidler er overskuddet fra Norsk Tipping. Dette dekker i noen tilfeller opp mot 50 % av kostnadene ved et slikt anlegg. Tror du virkelig Betson eller andre internasjonale betting-selskaper hadde blitt med på å finansiere en flerbrukshall til et lite idrettslag i en liten kommune?

    Er virkelig dine personlige interesser i Betson viktigere enn hundrevis av små og store idrettslag rundt om i Norge? Kan du garantere at Betson ville brukt like mye på norsk breddeidrett som det Norsk Tipping gjør?

    Du er i din fulle rett å sette spørsmål ved Norsk Tipping sitt monopol i Norge, men tenk litt på hva det har å si for de små idrettslagene og bredden i norsk idrett. Idrett er mer enn bare fotball.

    «Jeg har i alle fall prøvd. Du burde prøve det»

    • Reply coco kringlemoen 5. februar 2016 at 23:43

      hva med den som tipper da? fortjener jo en bedre utvalg av odds enn dette NT tilbyr ! njææ..ikke mye til overs for NT *tommel ned* *fingrer krysset for avviklet spillemonopol*
      stå på R!

  • Reply Roy 5. februar 2016 at 13:40

    Hei.
    Tenk deg hvor mye glede du har hatt av tippemidlene. Hva er problemet. Tenk deg hva du kan bidra med i en 3 div klubb.
    Lykke til

  • Reply Harald Vetvik 5. februar 2016 at 13:44

    Jeg håper virkelig det løser seg med Sandefjord ! Du vil bli overrasket over den mottagelsen du vil få. Jeg representerer en ganske betydelig sponsor og vet at alle de største rundt klubben støtter deg og SF. Vi er veldig patriotiske her i byen, det er vel bare Bergen som er «verre», og vi blir ekstra trigget når vi møter dusteregler. Dette skal bli bra. Snakkes på opprykksfesten !

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:31

      Ja det hadde vært utrolig kult om det gikk veien:)

  • Reply Harald Vetvik 5. februar 2016 at 13:57

    Det er gøyere å rykke opp enn å holde seg !

  • Reply Daniel Tanaia 5. februar 2016 at 14:05

    Å få deg tilbake til norske spillere fra lengre opphold i utlandet og høyere nivå har ikke alltid vært en suksess, men i ditt tilfelle har jeg troen på at nettopp du er en spiller som kan være med å løfte norsk fotball til et høyere nivå, samtidig tror jeg at du har mye å bidra i forhold til talentutvikling. Hører folk slenger med kjeften og er nedlatende gjennom alt folk leser i media og det irriterer meg grønn med folk som tror at alt som står i media er sannhetens side i en sak. Jeg er stor Arsenal fan, men når jeg har sett en Liverpool kamp har jeg heiet på deilig følgt nettopp deg for det du har prestert for Liverpool gjennom de årene, bør samtlige ta av seg hatten for. Uansett hva du har gjort utenfor banen så ser jeg først og fremst på deg som en av tidenes utenlandsproffer. Hvis avtalen med Betson hindrer deg pga NFF, så er det Norge i ett nøtteskall. Da hadde jeg heller tatt meg 3-5 år i Sverige eller Danmark. Uansett, tror du har flertallet av fotballinteresserte som ønsker deg velkommen, resten….ja de kan fortsette å sluke alt i media hvis det er det som gleder dem. Lykke til uansett hvor du havner. (Helst Brann) 🙂

    • Reply Daniel Tanaia 5. februar 2016 at 14:08

      Ups! Litt mye autocorrekt som slo inn i innlegget, men jeg håper du forstår😉

  • Reply Tine 5. februar 2016 at 15:00

    Jeg kommenterer aldri på noe på nett, men kjenner jeg blir forbanna over hvor full i skadefryd folk er! Ser flere skriver at de ikke liker deg- og at du selv skriver i innlegget at folk til tross for om de ikke liker deg osv. Hvorfor skal ikke folk like deg? Hva har du noensinne gjort mot noen? Det er blitt en sann ukultur i Norge at ingen skal like noen og de som lykkes skal være på toppen av denne svartelisten. Jeg så deg på «Dama til» og må si jeg sjeldent har sett en så jordnær og sympatisk person. Jeg ønsker deg av hele meg- Lykke til! Alt du har oppnådd er velfortjent, og de som finner det for godt å mislike deg på bakgrunn av dette burde ta noen runder med seg selv! Du er forøvrig meget velkommen til Brann!

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:42

      Hei

      Tusen takk for en veldig hyggelig melding. Det setter jeg veldig pris på. Folk er litt kjappe til å mislike andre uten å kjenne dem dessverre.

  • Reply Jonas 5. februar 2016 at 16:05

    Først vil jeg takke deg for en flott dag på treningsfeltet i dag på Eik i Tønsberg. Jeg syntes det er på trynet at du ikke får spille i norsk fotball på toppnivå noe vi alle vet kunne bidratt med å heve nivået i Norge. Jeg syntes du virket som en sympatisk person og jeg så idag hvor mye du elsker fotball. Og hvilket nivå du har på en avslappet dag. Jeg håper NFF tar seg selv i nakken litt å prøver å se alt du kan bringe tilbake hjem til fremtidige norske fotball profiler, og norsk fotball.

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:41

      Takk det samme!! Hadde en strålende dag med dere alle:)

  • Reply Frank Lukin 5. februar 2016 at 17:03

    Hei J.A.

    Jeg som mange andre støtter deg, og jeg håper du gidder på vegne av norsk fotballs fremtid at du tar kampen. Jeg tror uansett utfall av det, så vil det bære frukter.

    Den norske tippeliga modellen er desverre gått ut på dato. At en FOTBALLSPILLER ikke får lov til å spille FOTBALL pga en sponsor henger ikke på greip.

    Jeg tror ikke NFF er nødvendigvis redde for konkurranse, enn at «det har jo alltid vært sånn». Dette har ligger støpt nå, og ingen kjenner noe annet en norsk tipping. Det er bakvendt og hemmer utvikling. Jeg er sikker på at de midlene bettingselskapene vil komme med, vil være et pluss for norsk fotball. Uten tvil!

    Du er en flott ambassadør for norsk fotball!

    Stå på!

    Hilsen

    Frank Lukin

    • Reply John Arne Riise 5. februar 2016 at 19:40

      Tusen takk for det:)

  • Reply Stian 5. februar 2016 at 21:03

    Nedringt av norske klubber… haha…

    Fikk meg til tenke på denne saken!
    http://www.dagbladet.no/2014/08/22/sport/john_arne_riise/aston_villa/premier_league/paul_lambert/34909583/

  • Reply Tommy 5. februar 2016 at 21:13

    Du snakker hele tiden om lojalitet – Og at Betson har gjort så mye for deg…

    Uansett hva de har gjort for deg er det neppe mere viktigere enn hva NT har gjort for norsk breddefotball. Og hva med Norsk tippings lojalitet til norsk breddefotball?

    Om du tror et privat kommersielt selskap vil bidra like mye som NT er du bra naiv! Men din private lommebok er selvsakt mye viktigere enn de mange breddefotball anlegg!

    Nei, forbli en klovn i media, rosablogger og utlandet! Norsk fotball klarer seg best uten den motivasjonen du har for å spille i Norge! Sorry!

    Synd, for du har en bra karriere bak deg, så du kunne vært en attraksjon….

  • Reply Håvard 5. februar 2016 at 21:42

    Stå på John Arne! Du har rett og de tar feil.
    Du og Louise er flotte mennesker, mer blogg fra begge!!
    PS: Digger Louises favorittsko! <3

  • Reply Lars 5. februar 2016 at 22:32

    Kjære JAR.

    Hadde vært utrolig moro å sett deg i toppen av norsk fotball. Venstreback-plassen er også ledig på det norske landslaget.
    Men dette med Betsson får du garantert ikke til inn i norsk toppfotball.
    Det blir litt som om Rooney skal reklamere og kjøre rundt i Bentley når United er sponset av Chevrolet.
    Dette er større markedskrefter enn selv du kan klare å overvinne.
    Oddsen er 1,0000000001 på at du skal klare dette, så fokuser på det du klarer mr JAR.

  • Reply Martin Bo johansen 5. februar 2016 at 22:35

    Håper du kommer til Fredrikstad.
    Der kan du være med å bygge et lag. Fredrikstad trenger deg. Vi er også en stor og fin klubb. 😃

  • Reply Henning 6. februar 2016 at 00:07

    Hei John Arne!

    Nå har du selv valgt å bli sponset av Betsson, vel vitende om konsekvensene. Dersom du skal spille i Norge, er det du som må innrette deg, ikke NFF. Ordningen med norsk tipping er fantastisk for norsk breddeidrett, og for at penger ikke skal forsvinne ut av landet for øvrig. Du kan ikke forvente å få i pose og sekk, og slik jeg ser det, er det kun din – unnskyld spissformuleringen – pengegriskhet som hindrer spill i Norge. Vær mann nok til å si den opp, og du vil bli ønsket velkommen av hele det norske folk; ja, selv om du signerer for RBK! (Tromsø har plass til deg, btw)

    Takker for øvrig for flott innsats på det norske landslaget i en årrekke (glemmer aldri målet mot Hellas), og innsatsen for barn gjennom fotballskolen din! Har selv vært der… 🙂

  • Reply Marco Antonsen 6. februar 2016 at 00:25

    Hei, hvordan kan man sende deg en mail john arne?

  • Reply Marco Antonsen 6. februar 2016 at 00:50

    Mister john arne riise, får å brutalt ærlig så likte jeg ikke deg så godt før, Helt teit men slik var detil. Helt til jeg faktisk begynte å tenke på å reflektere rundt hvorfor jeg ikke likte deg. Jeg fant ikke en eneste reel grunn. Så jeg begynte å lese blogger din, blogger til kona di. Og følgte litt med i media og leste om sakene om deg. (Mange av de tok jeg med en klype salt) ettervern har jeg skjønt at du er en verdifull mann for både oss som ser opp til deg, fansen din og ikke minst norsk fotball. Jeg håper virkelig du får spille fotball igjen her i Norge siden det er det du ønsker. Du har mange sin støtte og du er ett forbilde for mange. Også for meg 😉 ønsker deg det aller beste i fremtiden og med karrieren din. Krysser fingrene for at jeg ser deg på tv i tippeligaen snart. Ha en fantastisk helg 🙂 ( har også en liten «request» håper det er mulig å få en mailadresse jeg kan skrive til )
    Mvh Marco Antonsen

  • Reply San Carlo 6. februar 2016 at 00:59

    Hva med å la Betsson bygge noen fotball-binger rundt i norges land for å fremstå som en reell konkurrent til Norsk Tipping ? Vil tro at samfunnsengasjementet til Betsson kombinert med greie overskudd ville kunne generere titalls binger som virkelig ville satt press på Norsk Tipping.

  • Reply Tore Asheim 6. februar 2016 at 09:24

    Jeg er faktisk enig med deg i det du ønsker å få til, men du bør ta en lang titt i speilet når det gjelder måten du snakker til dine meningsmotstandere på. Den der «kanskje du skulle prøvd det»-greia til de som mener du bør respektere gjeldende (elendige) regelverk er rett og slett barnehagenivå. De har tatt sitt standpunkt, du har tatt ditt. Begge deler krever like mye mot og vlje.

    Om du ønsker å bli tatt seriøst som frontfigur i denne type oppgjør med spillmonopolet bør du se om du kan heve deg over slike simple teknikker i et forsøk på å drite ut de som er uenige med deg. Jeg ønsker deg lykke til i selve kampen.

  • Reply Roger Stjernberg 6. februar 2016 at 09:54

    Siden du spør, John Arne; Her er mitt råd:

    Du skriver at alt du vil er å spille fotball, og at du ønsker å bidra til utvikling av norsk fotball.

    Det er mange som har det slik, og de fleste klarer å få det til. Det handler bare om å finne SITT nivå – sportslig og økonomisk. Fotballen er full av frivillige som hver dag gir sitt bidrag. GRATIS. Når det gjelder det sportslige er fotballen delt inn i divisjoner, slik at alle kan finne sitt nivå.

    Du har gjennom ditt talent og arbeid satt deg selv i en meget privilegert situasjon. Du står nå på terskelen til å nå målene du har satt deg: Spille fotball og bidra til idretten din.

    Still deg selv følgende spørsmål, John Arne: «Når jeg er 40 år, ønsker jeg da å se tilbake på fem gode år på kontoret til Bettson, eller på fem gode år der jeg som spiller og spillerutvikler i norsk fotball har bidratt GRATIS og går inn i historien som tidenes norske fotballegende».

    Du er i en unik posisjon. Mitt råd til deg er: Still deg dette spørsmålet.

    Lykke til.

    PS: Jeg håper at du styrer unna Brann 😁

  • Reply Farid Joya 6. februar 2016 at 11:18

    Håper alt ordner seg for deg JAR.
    Du er hjertelig velkommen til Sandefjord:)

  • Reply Egzon 6. februar 2016 at 16:31

    Hei john arne riise jeg håper du kommer deg til landslaget de trenger deg

  • Reply Kristel 6. februar 2016 at 22:31

    Hei John Arne
    Jeg støttet deg! Håper NFF skjønner at du burde få spille i hvilken norsk klubb du ønsker, samme hvem du samarbeider med. At du samarbeider med Betsson, burde ikke ha noe å si på hvilken klubb du spiller i 🙂
    Stå på og lykke til! 😊

  • Reply Birger 7. februar 2016 at 03:23

    Stå på!

    Min respekt for deg har vokst voldsomt de siste årene. Du er en et flott forbilde og med en karriere få, både i Norge og utlandet kan vise til. Norsk fotball bør være takknemlig når en av ditt kaliber ønsker å bidra som du beskriver. Håper at fotballen står igjen som vinneren her, ergo at ditt ønske blir oppfylt.

    Lykke til!

  • Reply Steinar 7. februar 2016 at 08:54

    Hei Jon Arne,
    Du har hatt en stor karriere og jeg er helt enig med deg i at du har mye å tilføre norsk fotball hvis du kommer tilbake og spiller her 3-5 år, slik du ønsker. Men da må du legge den Bettson-kjepphesten til side. Hvorfor skal du nå fronte en kamp for et privat spillselskap og mot et regelverk som alle andre må følge ? Det vil ta bort fokus fra det du sier er dine egentlige ambisjoner ; å spille og hjelpe norsk fotball. Og det er heller ikke noe særlig bra for omdømmet ditt. Mitt råd er ; ta en pause fra Bettson, så kan du bruke energien på å finne ut hvem du vil spille for. Jeg håper det blir Ålesund, jeg tror du og broderen vil gi både laget og byen en skikkelig Boost .

  • Reply Sjefen 8. februar 2016 at 09:02

    Hei. Til dere som enten er i mot – eller mener at JAR ikke vil klare dette med ‘Betsson VS Tippeligaen/Norsk Tipping/NFF’:
    – Det er jo mest sansynlig lovstridig det NFF her gjør! – Selv om det er i god gammeldags Norsk ånd å leve etter monopol-regimer (mange eksempler opp gjennom, som f.eks. posisjonen til NRK og lisensen), så er ikke dette riktig måte å gjøre ting på.
    Kan man nekte en person arbeid pga en bedrifts, eller enda verre – bedriftens medlemsorganisasjons egne avtaler? selvsagt skal man ikke kunne nekte en person – som JAR faktisk er – å arbeide. uavhengig av om han har private avtaler! skjønner at en klubb kan velge å ikke ansette en spiller hvis de fronter forskjellige skomerker etc., men her er det en forening/NFF som faktisk styrer – gjennom en enkelt sponsoravtale – hele det norske seriesystemet helt ned til 3.divisjon (og som JAR selv har uttalt – hvorfor skal det plutselig være tillatt der..?). Ingen tvil om at Norsk Tippings sponsormidler har betydd mye for Norsk fotball og norsk idrett, men DET er faktisk ikke det saken handler om. og kanskje kunne Betsson eller et annet selskap betydd like mye om de fikk sjansen?? men her handler det om regelverk.
    Er det noen som kan ta denne fighten, så er det John Arne Risse og Betsson! Det kan går mange tiår før det kommer opp en lignende mulighet (les spiller med posisjon og muligheter) til å ta kampen. kanskje blir dette like viktig for Norsk fotballs fremtid som Bosman i sin tid var?? Stå på!

  • Reply Grant 8. februar 2016 at 09:06

    Du glefser tilbake til de som skriver kritiske men saklige kommentarer til deg, om at de ikke vet hva lojalitet er.
    La oss spørre Delhi Dynamos i India om DU vet hva lojalitet betyr.
    Viss noen klubber leser hvordan du svarer på kritikk her, så burde vel man bli litt skeptisk til hvilke type man eventuell slipper inn i en garderobe i Tippeligaen.

  • Reply Tomoti 8. februar 2016 at 14:58

    Man kommer til å se deg spille i Falkeid, eller Haugar, i stede for Brann, og Heidal eller Dombås/Lesja i stede for Rosenborg – dersom du ikke gir slipp på Betssonavtalen, vi i fotballnorge gir oss ikke.

  • Reply Marius 8. februar 2016 at 16:10

    Må du slutte å sutre så fælt! Hvis du har sååååå lyst til å spille på toppnivå i Norge, så si opp den avtalen med Betsson da vel?

  • Reply Luna 8. februar 2016 at 18:47

    Hei John Arne, kom deg til LSK !! 🙂

  • Reply Eirik 10. februar 2016 at 12:54

    Hei John Arne!
    Du sier at alt du vil er å spille fotball..
    Hadde dette stemt hadde det jo ikke vært noe problem, for det er det ingen som vil nekte deg!

    Men du vil også ha så mye i lønn at den norske klubben som skal kunne signere deg må ha hjelp av eksterne krefter fordi du mener du mener at topplønnen, den som er innenfor lønnstaket og som alle andre retter seg etter fordi norske klubber må drive sunt og edruelig, ikke er bra nok for deg.
    Og så vil du også ha med deg din private sponsor som er en direkte konkurrent til hovedsponsoren til norsk norsk toppfotball. Ingen andre tippeligaspillere har slike avtaler. Hvorfor skal du da tviholde på denne, samtidig som du hevder at du «bare vil spille fotball»
    Mats Zuccarelle Aasen ville bare spille ishockey. Han sa opp avtalen med konkurrenrende bettingselskap for å få spille på landslaget..

    Du er en legende for norsk fotball, det kan aldri noen ta fra deg, og jeg synes det hadde vært flott å se deg i tippeligaen, så håper du firer litt på dine egne krav og ikke tviholder på denne martyrrollen for en bettingfirma.

  • Reply henning brakestad 29. februar 2016 at 08:19

    Hei ! Tenker det går an å dra en sammenligning med den konflikten Northug hadde/har med skiforbundet. Det må vel være mulig å få til et kompromiss ? Ellers mener jeg at du og Bratseth er de beste norske spillerne jeg har sett. Lykke til !

  • Reply Egil D Olsen 3. mars 2016 at 21:03

    Kjære Lille Jon
    Takk for at du er deg selv. Gleder meg til å følge poker karrieren din. Du er klovnen vi alle koser oss å ler av. Morsomt at du tror at du kommer til å få en trenger karrierer.
    Lykke til:-)

  • Reply Øyvind 7. mars 2016 at 21:33

    Hei John Arne.
    Blir trist når sponsorer blir et hinder for å utøve idrett på riktig nivå. Som småbarns far med barn i idretten, legger vi merke til hvor tidlig barna løper rundt som levende reklameskilt, samtidig som de skal bli «spart» for reklame og produktplasseringen i alle andre situasjoner. Ene sønnen synes det var rart at flere klubber hadde samme «merke» (logo), det han tenkte på var bankreklamen på drakten.
    Sponsorer gir klubbene økonomisk støtte, men hvorfor har vi havnet der? Da min far var utøver på 60-70 tallet hadde han aldri noen reklame på treningsdrakten, selv om han var i norgestoppen. Den gangen var det idretten og prestasjonene som stod i fokus. Klubbene ble også den gang drevet på dugnad og man klarte å få folk til både VM og OL uten så mye som en Cornflakes logo på ankelen.
    I dag må man ha en eller helst flere sterke sponsorer i ryggen for å komme seg opp på noe som helst elitenivå og har man de feile sponsorene blir man nektet tilgang til å utøve!
    Dette er fullstendig galskap. Som småbarnspappa må man spørre seg om dette er noe man vil sende ungene sine inn i. Bør man hive fotballen på bålet og istedenfor melde dem inn i korps?
    Lykke til i kampen mot sponsor-mafiaen!

  • Leave a Reply

    Translate »